A fost odata ca niciodata ca daca nu ar fi, nu s-ar mai povesti . Asa incepea unul dintre cele mai frumoase concursuri de pescuit la care am participat in acest an si dupa asa afirmatie, voi incerca sa ma achit de datoria de a explica si de ce.

In primul rand ar trebui sa explicam putin locatia : Iazul Bila 2 . Voi incepe cu o afirmatie ce poate fi considerata ca super subiectiva intrucat Clubul APS a organizat o multitudine de concursuri aici si pe buna dreptate a ales acest lac.

Iazul Bila 2 este cea mai echilibrata pista de concurs din jurul Bucuresti-ului. De ce spun asta ? Pentru ca nu exista locuri proaste sau bune, niciodata nu stii de la tragerea la sorti daca locul extras va da 1 in sector sau punctajul maxim , pestii umbla in permanenta si chiar daca pe standul X azi prinzi 100 de kg , acelas pescar pe acelas stand poate scoate un rezultat mult mai slab a 2-a zi pentru ca pestii pur si simplu s-au mutat .

Nu au existat concursuri ( sa stiu de ele ) unde sa se fi castigat locul 1 in sector de pe acelas stand, ceea ce inseamna ca spre deosebire de multe alte lacuri, experienta pescarului va conta mult mai mult in ecutatia : experienta, munca , antrenamentele, strategia. Nu in ultimul rand, Iazul Bila2 este lacul cu cei mai salbatici pesti, extrem de salbatici, energici, puternici si nu de putine ori s-a intamplat ca acest lucru sa conteze in rezultate pentru ca daca vrei sa punctezi un peste, trebuie sa il si scoti.

Antrenamente, nade , momeli si strategii :

Pentru acest concurs am avut 2 Echipe ale Clubului Sportiv APS inscrise in cursa si lucrurile trebuiau facute in asa fel incat sa fie usor de pus in practica, eficiente si cu cat mai putine abateri pentru ca obiectivul nostru a fost de la inceput : cel putin o echipa pe podium.

Pentru asta am pregatit special nada ( Utopia Baits Fish & Krill + Utopia Baits Perfect Mini Mix ) o combinatie echilibrata de 65%nada + 35% micropelet. Spun echilibrata intrucat s-a tinut cont de toate aspectele evocate mai sus : ambele echipe trebuiau sa aiba o nada eficienta, aceasta nada trebuia sa fie capabila sa deserveasca perioadei de nadire grea ( pe momitor ) , de intretinere a vadului in timpul mansei si de pescuit pe tot parcursul concursului, ceea ce s-a si intamplat. Practic, am eliminat variatiile ce pot apare daca proportiile nu sunt aceleasi la fiecare pescar, variatii in ceea ce priveste granulatia nadei , mecanica acesteia, cantitatea de hrana efectiva ce trebuie dusa pe vad pentru a mentine pestii acolo . Toate acestea au fost rezolvate simplu si elegant printr-o combinatie unica, folosita de catre toti membrii echipelor APS. Nu aveam cum sa gresim niciunul dintre noi folosind acelas lucru ( daca acesta isi demonstra eficienta in antrenamente).

In ceea ce priveste momelile, stim din partide precedente ca cele mai eficiente sunt Utopia Baits Wafter 8&5mm Krill&Shrimp , Tutti Frutti si Utopia Baits Colour Blend Wafter 10mm Orange&Squid . Daca apareau “probleme” din partea carasului ce este prezent in lac in numar mare ( chiar daca are o talie foarte buna ) , aveam doua momeli de carlig ce au dat mereu crap si au mai facut selectie intre carasi, acestea fiind Utopia Baits Nutri Bomb Ultra Krill si Utopia Baits Nutri Bomb Yummy Squid.

Avand in vedere miza acestui concurs ( una de orgoliu evident ) , am pus pe tava alte doua momeli aflate in teste, marca Utopia Baits, momeli similare cu Nutri Bomb-ul dar care sunt virate si mai tare spre selectia exemplarelor de crap ( specie si talie ) , fiind de 12mm , o reteta speciala a mix-ului si culori foarte apropiate de cele ale substratului. Toate acestea trebuiau testate si verificate, asadar o zi de antrenament era imperativa.

\

Vineri , ziua antrenamentului :

Am fost prezenti 5 pescari din 6 la antrenament ceea ce a fost un lucru extrem de benefic pentru ca validarea concluziilor rezida in numarul mare de pescari ce se antreneaza : Toni Alexandrescu, Mihai Ruse , Nacea Dragos , Costin Mirea si subsemnatul am raspuns prezent la apelul bocancilor si dupa o scurta sedinta am hotarat si zona de antrenament : pontoanele 10-14 . Acestea au fost alese pentru ca distanta mare pana in malul opus nu iti permitea un pescuit eficient in mal. Dupa cum stim cu totii , malul este unul din locurile “ fierbinti “ si daca il poti accesa, va ramane mereu o solutie in concurs. Ceea ce trebuia verificat insa este raspunsul pestilor pe vad, distantele de pescuit, modalitatea de nadire, intretinere si verificarea celor mai eficiente momeli. Evident, in tot acest timp, va fi fost verificat si timpul de asteptare, unul din aspectele importante in pescuitul de competitie.

Ziua de Vineri ne-a intampinat cu un cer inchis si vant care in rafala a atins chiar si 40-50km/h , atat de puternic incat se misca pontonul cu noi de zici ca era tangajul unei barcute aflate in mijlocul unui ocean agitat. A batut atat de tare incat mi-a zburat camera cu tot cu trepied in apa de a trebuit sa o pescuiesc cu minciogul ( din fericire dupa 10 minute de minciogarit impreuna cu Dragos Nacea, am reusit sa o recuperez ) .

Pe o asa vreme, Iazul Bila 2 da mereu peste si cu aceasta ocazie ne-a aratat pesti atat de frumosi incat nu ne venea sa credem. Crapii erau super activi , se hraneau frenetic, trasaturi pozitive, drill-uri de neuitat si capturi pe masura. Toti am reusit sa prinde pesti multi si mari , am reusit sa identificam un tipar in ceea ce priveste metoda de intretinere, am identificat un timp de asteptare si, poate ca cel mai important, ni s-a demonstrat ca acea combinatie de nada + micropelete era capabila sa atraga si mai ales sa mentina pestii pe vad. Problema nadei, rezolvata!

Momeala de carlig a fost si ea verificata si cele mai bune au fost cele doua variante de momeli aflate inca in faza de testare. Nu am insistat pe ele din ambitie sau zel, stiam din alte partide cat de eficient pot fi dar nu te poti baza in timpul concursului pe momeli “ nefinalizate” pana nu esti absolut sigur ca acestea iti vor aduce si rezultate. Ei bine , in aceasta zi ni s-a demonstrat cu supra de masura ca livreaza si o fac in stil mare , ba chiar vorbeam cu baietii despre timpii de asteptare si concluzia unanima a fost ca acesti timpi erau chiar mai mici decat in cazul in care foloseam momeli de tip Wafter ! Clara treaba: pestii voiau papica nu doar atractie!

Sfarsitul zilei de antrenament ne prinde in drill pe toti, fiecare dintre noi terminand cu peste si cu uimire. Nu vreau sa dau cantitati prinse, numar de pesti, talia acestora, intrucat chiar si pentru noi au fost greu de crezut. Este suficient sa spunem ca a fost mult peste asteptarile noastre dar si sa mentionam ca am mai tras o concluzie : aceasta zi nu se va mai repeta in concurs intrucat vremea din urmatoarele zile se va schimba radical, de aici si comportamentul pestilor, maine nu va mai fi astazi.

Aceasta ultima concluzie nu avea sa invalideze nada , momelile, distantele, tiparul de nadire si intretinere, carligele folosite sau increderea ca putem scoate un rezultat frumos, aceasta avea menirea sa ne ancoreze cu picioarele pe pamant si sa fim pregatiti psihic asupra faptului ca vom face rezultat in concurs doar ca nu cu atat de mult peste si atat de multa activitate.

Mansa 1 Sambata :

Daca despre rezultatele colegilor de club in timpul manselor ati avut ocazia sa cititi si sa verificati clasamentul , o sa ma focusez mai mult pe ceea ce am facut eu in acest concurs.

Prima zi de concurs mi-a oferit standul 20 in sectorul C . Acesta era unul din standurile cu sansa a 2-a intrucat aici se ingusteaza balta , distanta pe care poate fi cautat pestele te limiteaza, distanta din malul opus este una relativ mica ( pana la 110m ) si care poate fi accesata usor dar din cauza proximitatii de malul de pe care se pescuieste si a tipului de structuri prezente pe acest mal , vei fi mereu dependent de doua lucruri : daca ai norocul sa gasesti pestele cantonat pe zona ( si am prins o astfel de zi pe acelas stand la alt concurs ) si daca prinzi o zi cu vant puternic lateral ce face pestii sa se miste intruca acest loc in 90 % din cazuri este unul de tranzit. Ei bine, nu am gasit pestele cantonat in fata si nici ziua in care pestele sa fi circulat nu a fost.

Am respectat totusi strategia de la antrenament , am facut un vad nadit din abundenta si pentru ca mi-a permis distanta, am nadit si malul opus cu ajutorul momitoarelor de la GD XL 65g care au o capacitate mare de incarcare. Asadar, in cele 10 minute destinate nadirii grele am facut un vad cu ajutorul momitorului si dupa ce a inceput concursul , am continuat sa nadesc cu method-ul malul opus pentru alte 10 minute.

Stiind ca va fi un loc dificil de pe care sa poti scoate un rezultat, era imperativ sa imi dau toate sansele posibile, tocmai de aceea timpul “ pierdut “ cu nadirea malului opus a fost un timp castigat in realitate si un plus pentru ceea ce insemna ziua concursului .

Prima jumatate de ora imediat dupa start, am facut-o pe vad fiind primul loc nadit si primul loc odihnit ( avand in vedere ca am petrecut timp nadind malul opus ) . Niciun rezultat insa, zero trasaturi asa ca m-am mutat pe vadul de sus, din mal pentru inca o ora de pescuit.

A fost o zi cu mult “ chin “ intrucat trasaturile au venit cu intarziere , am incercat chiar si sa verific prezenta carasului pe vaduri, degeaba : toata ziua nu am reusit sa prind niciun caras. Am prins in schimb 2 crapi din malul opus cu Utopia Baits Wafter 8&5mm Krill&Shrimp cand am incercat sa punctez cu un caras ( dar nu a fost ) , dar a venit un crap tot de acolo cu Utopia Baits Colour Blend 10mm Orange&Squid . Apoi liniste totala.

Am revenit pe vadul din larg numai ca aici aveam o certitudine ca pestii daca vor fi prezenti , vor fi de talie. In consecinta, acest vad a fost pescuit exclusiv cu momelile aflate in teste care in ziua precedenta s-au dovedit a fi extrem de eficiente. Desi toata ziua pe vad nu am prins decat 2 pesti , acestia au insumat aproape 16kg la cantar, asadar pesti peste media baltii, care au contat enorm.

Dupa cum am spus, aceasta zi a fost de munca, am alternat in permanenta vadurile, 3-4 lansari in malul opus cu 2 reveniri pe vad si cu timpi de asteptare mariti atunci cand reveneam pe vad. Din pacate de ce mi-a fost frica nu am scapat si pestii nu erau nici pe zona nici in miscare , cu toate astea am reusit totusi sa scot un 3 puncte in sector ceea ce este un rezultat bun cand joci in echipa.

Mansa 2 , Duminica

“Norocul” ma loveste din nou, mi se trage locul 22, tot in sectorul C , tot un loc cu distanta mica pana in malul opus, acelasi tip de loc ca in ziua precedenta doar ca ziua de azi o vedeam si mai problematica intrucat era mai cald afara si fara vant ( sau mai bine spus insignifiant) .

Pentru ca meniul sa fie complet, pe acest loc Cristian Gabriel a agatat in draci in malul opus, semn ca era plin de fire prin apa ( la care a mai pus si el “ paie pe foc “ lasand si el acolo ) . Ma astepam sa fie greu dar chiar si eu am subestimat ce poate insemna “ greu” atunci cand este vorba de mine.

Am inceput la fel ca in ziua precedenta, vad facut din momitor pe o zona tare identificata la sondare, vad in malul opus retras 5m de mal tocmai pentru ca nu voiam sa bag pestii ( daca erau acolo sau veneau ) in agataturi si fire , apoi m-am pus pe asteptare.

Prima jumatate de ora identica zilei precedente am stat pe vad, zero rezultate. Am urcat apoi in malul opus, dupa timpul de asteptare , trag sa recuperez, agat firele, rup montura.

Lansez pe vad, refac lanseta, zero prezenta pe vad, plec inapoi in malul opus, de aceasta data ma intorc si cu momitorul, relansez , aceeasi zona , astept, vine nimicul, recuperez, agat si rup.

Revin pe vad , refac monturi, zero prezenta peste pe vad, scot, iau alta zona din malul opus in vizor, lansez si rup in lansare ( montura si varf Walter WC2 ) . Oftez putin, ma intorc pe vad, refac lanseta, montura si alt varf. Zero activitate pe vad. Reiau cautarile din malul opus, accesez alta zona, astept, nu trage , recuperez, vin cu o punga. Asta e ! bine ca macar am scos montura. Relansez in malul opus aceeasi zona, astept, nema prezentare, recuperez, agat montura , adio inaintas cu totul. Revin pe vad, refac lanseta.

Trecusera 3 ore din concurs si eram lampa, dar totusi mai era timp de recuperat intrucat tot sectorul C era jalnic in ceea ce priveste prezenta pestelui. Foarte, foarte putin peste pe zona comparativ cu ziua precedenta cand s-a prins. In fapt , nu am vazut toata ziua aceea macar un peste sa se ridice in sector, semn “bun” .

Scot lanseta de pe vad si agat ceva, clar este japca, pleaca in lateral, se comporta ciudat in drill cum este si normal cand ii agati aiurea, dar nu parea ceva mare , speram sa scap de lampa , macar un caras sa fi fost. La mal vad cum norocul meu epic loveste din nou : nu era suficient ca singurul peste pana la momentul acela era agatat la japca dar am reusit performanta sa agat un Salau ! Adica nici macar un peste care sa puncteze ! Bravo Cataline !

Cu lanseta proaspat refacuta mai ma orientez spre o alta zona din malul opus unde speram eu ca nu va agata , lansez , rup al 2-lea varf de Walter, Catalin se apuca sa refaca lanseta.

Am vazut ca pe vad este liniste de mormant , am lansat mai sus , deasupra vadului ca sa pot reface lanseta si a cauta pestele in alta zona : nimic. Am terminat de pregatit lanseta de distanta , caut zona unde vreau sa lansez, azvarl , o pala de vant, se misca salcia din fata, PAC ! Direct in pom ! Trage , rupe , refa montura.

Relansez pe la 45m in jumatatea stanga a standului unde am vazut niste cercuri pe apa: nimic ! . Lansez in fata pontonului la 30m : Nimic! Revin pe vad: NIMIC ! Accesez o alta zona din malul opus: Nimic ( macar m-am intors cu momitorul ) . Cauta alta zona la limita mea de sector , in malul opus , Nimic ! Caut o alta zona, alta distanta, Nimic, mai ma duc in mal : las montura in agatatura. Iau cealalta lanseta si lansez pe vad, asteptare si : NIMIC !

Nu va pot descrie in cuvinte prin ce am trecut in ceasta minunat zi in care colegii de echipa Mihai Ruse si Costin Mirea trageau tare sa scoata un scor bun si eu nu eram capabil sa prind macar un caras ! Chiar daca sunt incapabil sa explic , va spun doar ca nu am renuntat nicio clipa sa incerc sa prind un peste, am refacut monturile cat de calm puteam sa o fac date fiind faptele, am rotit momeli si carlige, locuri si tot ce mi-a trecut prin cap.

Am cedat ! cu 1 ora si 15 min inainte de finalul mansei m-am bagat la umbra trestiei , sezut pe ponton cu lacrimile innodate sub barba ! Nu imi venea sa cred ca in loc sa imi ajut echipa, o duceam la vale. Chiar si asa, cu muci la nas si vedere in ceata, ieseam sa relansez. Ultima ora am petrecut-o pe vad intrucat malul opus era de nepescuit, semne de peste nu existau nicaieri in fata mea, singura si ultima sansa era sa gasesc pana la final, macar un peste pe vad si ... am gasit !

Cu 20 min inainte de final , am vazut niste miscari fine la varf, singura miscare a varfului pe care am vazut-o toata ziua. Intep, simt cum la capat este un caras, recuperez, aduca pestele langa ponton, ma uit pret de cateva secunde cum atarna el asa jumate iesit afara din apa. Cele mai ucigase ganduri imi treceau prin cap, scenarii de filme horror cu acel peste dar faceam parte dintr-o echipa, nu contau sentimentele mele conta munca de echipa. Desi imi venea sa sar in apa sa musc de cap acel Caras, am bagat minciogul pentru a-l recupera. Acesta a fost primul si ultimul peste pe care l-am prins in aceasta neagra zi !

Tot in aceasta zi am bifat un minim istoric al psihicului meu in ceea ce priveste concursurile de pescuit. Partide slabe am mai avut, rezultate proaste, de asemenea, dar toate astea au fost la individual , rezultatul meu m-a influentat doar pe mine , nu imi bateam joc de efortul nimanui, nu trageam pe nimeni in jos, nu afectam negativ rezultatul unei echipe. Aceasta a fost ziua cu cel mai sinistru sentiment pe care l-am trait vreodata.

Din fericire, colegii de echipa chiar au tras tare, Mihai Ruse a scos 2pt si Costin Mirea a bifat a 2-a zi cu 1pt in sector, am venit si eu cu aportul meu de 7 puncte si am terminat mansa 2 cu 10 puncte la general . Dupa aflarea rezultatelor, sunt iar dator de scuze pentru ca nu am fost capabil sa ma bucur asa cum s-ar fi cuvenit, ambele echipe APS au fost pe podium, locurile 1 si 2 . Un rezultat perfect pentru club, si o cupa pentru mine de locul 2 obtinuta fiind carat in carca de colegii de echipa carora le multumesc si le cer scuze in acelas timp .

Concluzie :

Afirmatia pe care am facut-o la inceput privind Iazul Bila 2 ca fiind cea mai echilibrata pista de concurs ramane valabila si iata ca am fost “ victima “ acestei afirmatii : orice e posibil pe acest lac si fiecare tragere la sorti nu vine la pachet cu “ a tras cel mai bun loc “ sau “ a tras cel mai prost loc “ . Vremea si miscarea pestilor in lac , strategia, abordarea, nadele, momelile, inspiratia de moment a pescarului , toate aceastea vor conta si toate acestea fac din acest lac un punct de referinta in ceea ce priveste organizarea concursurilor de pescuit la Crap.

Fara a minimaliza calitatea pescarilor componenti ai echipelor APS care au scos un rezultat fabulos si punctele obtinute nu au lasat loc de interpretare sau “ emotii “ , fiind o victorie clara, pot spune fara urma de dubiu ca antrenamentele, strategia, nadele si momelile, metoda de a nadi, intretine si pescui si-au demonstrat cu supra de masura eficienta . Nu ai cum sa obtii in 6 oameni acest rezultat fara cele de mai sus.

Maxime felicitari tuturor participantilor si mii de multumiri lui Robert Brezoianu si echipelor Total Fishing fara de care acest eveniment nu s-ar fi putut tine. Din pacate lipsa de seriozitate putea duce la ratarea acestui eveniment fabulos si acestui format de concurs ce isi va gasi locul in anii ce vor urma, devenind o traditie !

Multumesc si apreciez enorm efortul lui Mihai Sirbu si Marius Andrei, componenti ai echipelor care au dublat rolul de rezerva cu cel de arbitri si cantariri ! Un efort imens din partea lor pentru ca au avut de alergat in aceste 2 zile cat nu ar fi crezut ca se va intampla